انسان و روابط اجتماعی

رسول خدا (ص) فرمود: دانا ترین مردم کسی است که با مردم بیشتر مدارا کند و خوارترین مردم کسی است که به مردم اهانت کند

انسان و روابط اجتماعی

رسول خدا (ص) فرمود: دانا ترین مردم کسی است که با مردم بیشتر مدارا کند و خوارترین مردم کسی است که به مردم اهانت کند

تو دنیایی که تکنولوژی ظرفیت ما رو برای ارتباط با مردم جهان افزایش میده، همون تکنولوژی توانایی ما رو برای ارتباط موثر با مردم به صورت رو در رو هم کاهش میده. درست مثل یاد گرفتن اینکه چطور غذا درست کنیم، نرم افزار بسازیم، یا ورزش کنیم، توانایی ارتباط با دیگران یک مهارته و شما میتونید یاد بگیرید که چطور اون رو موثرتر انجام بدید. یاد گرفتن مهارت های روابط اجتماعی برای ارتباط با دیگران به شما کمک میکنه تا در هر جنبه ی زندگی موفق تر باشید. در اینجا ۱۵ مهارت روابط اجتماعی رو برای شما آوردیم تا بتونید جذبه ی بیشتری داشته باشید:

  1. کمتر صحبت کنید، بیشتر سوال کنید.

اون کسایی که رفتار خیلی خوبی با مردم دارند، ضرورتا توانایی خدادادی صحبت کردن با مردم رو ندارند؛ اما به جاش، توی پرسیدن سوال خوب هستند. یکی از مهمترین مهارت های اجتماعی که میتونید بهبودش بدید، توانایی پرسیدن سواله؛ نه به روش بازجویی کردن، بلکه به روشی که به شما کمک میکنه تا مردم رو بهتر بفهمید و روابطتون رو با اونها قوی تر کنه. مردم دوست دارند تا راجع به خودشون حرف بزنن، بنابراین پرسیدن سوالاتی که خاطرات رو به ذهن میاره (مثلا، “چه احساسی داشتید وقتی که…”) ؛ باعث میشه تا اونها عقیده ی خودشون رو بیان کنند (مثلا “راجع به …. چی فکر می کنید؟”)؛ یا ازشون نصیحت خواستن (مثلا “من توی یک وضعیت دشوار هستم و دوست دارم نظر شما رو راجع به … بدونم؟”)، با اجازه دادن ورود اونها به مرکز مکالمه، شما رو توی جایگاه بالایی می ذاره.

  1. بردهای اونها رو جشن بگیرید.

وقتی یک نفر خبرای خوب رو با شما در میون میذاره، به جای توجه نکردن بهشون، خبرای خوب خودتون رو با اونها در میون بذارید، یا برای خبرای خوب اونها خوشحال بشید- موفقیت اونها رو با هیجان زده بودن جشن بگیرید.

  1. توی محیط گروهی باقی بمونید.

برای خیلی ها، محیط گروهی بهترین فرصت برای عقب کشیدن، چک کردن تلفنشون، و بیرون موندن از یک مکالمست- اما برای شما نباید اینطور باشه. توی یک محیط گروهی توجه زیادی داشته باشید، بعد قادر خواهید بود تا یاد بگیرید با دیگران ارتباط برقرار کنید، با چیزهایی که میگن، با اینکه چطور اونها رو میگن، و حتی چیزهایی که نمیخوان بگن. بفهمید که چه کسی دوست داره تا یه گفتگو رو ادامه بده، یا اینکه چه کسی دوست داره از این قائده مستثنی باشه.

  1. ارتباط چشمی برقرار کنید-یا نکنید.

بر طبق یک برنامه ی روزانه شما با حواس پرتی هایی که با یکی از مهمترین منابع شما یعنی توجه تون در رقابت بمباران میشید. برقراری ارتباط چشمی به صورت چشم تو چشم با کسی که دارید باهاش حرف میزنید، یک نشونه ی بارز برای اینه که نشون بدید شما کاملا اعتماد به نفس دارید و کاملا با اون نفر احساس راحتی میکنید. هرچند، اگر کسی با شما ارتباط چشمی برقرار نمیکنه، قبل از نتیجه گیری، این رو بدونید که ممکنه این کار از نظر فرهنگی برای اون فرد غیرقابل قبول باشه؛ ممکنه با ایم کار احساس ترس یا موذب بودن بکنند.

  1. از زبان بدنی مثبت استفاده کنید.

شما میتونید اعتماد به نفس، مهربونی و رهبری رو فقط با روشی که رفتار میکنید نشون بدید. سرتون رو بالا نگه دارید، شونه هاتون رو عقب، و سینه تون رو جلو. ما از برنامه ی تد تاک دکتر امی کادی یاد می گیریم که،”زبان بدن شما شخصیت شما رو شکل میده”، یاد می گیریم که طوری که رفتار می کنیم میتونه روی روش فکر کردن و احساستون راجع به خودتون تاثیر بذاره- پس بزرگ باشید!

  1. به چیزهای کوچیک توجه کنید.

زندگی سخته. و خیلی از مردم دارن با شرایطی زندگی می کنند که در افسردگی کاملند و حمایت کمی یا هیچ حمایتی از طرف خانواده و دوستانشون ندارند. مشکل اینه که، مردم در پنهان کردن این قضیه خیلی خوب عمل می کنند، و طوری نشون میدند که انگار همه چیز توی زندگی اونها خوبه و به کمک احتیاج ندارند. توی ذهنتون در نظر داشته باشید که مردم خارج از کارشون، مدرسه و سایر جاهایی که شما می بینیدشون هم زندگی دارند. یه آگاهی ساده از زبان بدنی، رفتار، و حالت های صورت دیگران به شما بینشی از این میده که واقعا زندگی اونها چطوره.

  1. از توانایی های مردم تقدیر کنید.

یکی از راه های آشکار کردن بهترین توانایی مردم، تقدیر کردن از توانایی های اونهاست. میتونید تصور کنید که چه واکنشی داشتید اگر یک نفر میومد و به شما میگفت، “فقط محض اطلاع، توانایی شما برای (توانایی رو قرار بدید) فوق العادس. آرزو میکردم منم همینطور بودم.”؟ تقدیر کردن از یک نفر دیگه، یه نشونه برای نشون دادن اعتماد به نفستونه، و یک اعتماد به نفس آورنده ی زیاد برای شخص مقابلتون.

  1. پشت سر مردم حرف های خوب بزنید.

شما میتونید شخصیت مردم رو با اینکه چطور پشت سر یه نفر دیگه حرف میزنن ارزیابی کنید. اگر شما همین الاشم کسی رو میشناسید که پشت سر مردم بد حرف میزنه، میتونید مطمئن باشید که اونها وقتی شما هم پیششون نباشید پشت سرتون حرف میزنند. اون کسی باشید که وقتی دیگران در محل حضور ندارند راجع بهشون صحبت های عالی میکنند.

  1. به صداشون گوش کنید.

مردم راجع به خودشون چیزهای زیادی رو آشکار می کنن اما نه تنها با چیزهای که میگن، بلکه با روشی که اون چیزها رو میگن. بعضی از مردم وقتی باهاشون بلند و سریع حرف می زنید بهتر ارتباط برقرار میکنند، در حالی که دیگران ترجیح میدن با لحن آروم تری با اونها حرف بزنید- مخاطبین خودتون رو بشناسید.

  1. بیشتر لبخند بزنید.

تحقیقات نشون میدن که افراد با اعتماد به نفس بیشتر لبخند می زنن. منظورم این نیست که راه بیفتید و با یه لبخند درخشان گوش تا گوش، همیشه لبخند بزنید، این ترسناکه. چیزی که میخوام بگم اینه که، اگر حالتون خوبه، مطمئن بشید که اون حال خوب رو توی صورتتون نشون می دید. به علاوه، لبخند زدن به دیگران باعث میشه تا نورون های آینه ای مغز دیگران هم فعال بشه و اونها هم به شما لبخند بزنن- این عمل واگیرداره.

منبع :http://life.karnil.com/

  • نازنین محمودنژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی