انسان و روابط اجتماعی

رسول خدا (ص) فرمود: دانا ترین مردم کسی است که با مردم بیشتر مدارا کند و خوارترین مردم کسی است که به مردم اهانت کند

انسان و روابط اجتماعی

رسول خدا (ص) فرمود: دانا ترین مردم کسی است که با مردم بیشتر مدارا کند و خوارترین مردم کسی است که به مردم اهانت کند

عصبانیت یک واکنش طبیعی هر انسانی  است.  اما فریاد زدن و حمله به دیگران و یا قضاوت های تند و زننده و خشونت آمیز و به طور کلی هر نوع واکنشی به شیوه ناراحت کننده که باعث آسیب به خود یا دیگران می‌شود  پرخاشگری نام دارد .

بسیاری از والدین از اینکه فرزند نوجوان‌شان خیلی زود عصبانی میشود ابراز نگرانی میکنند و عنوان می‌کنند که می‌ترسیم به خودشان ویا دیگران آسیب برسانند . در این مقاله  ۸ راه آسان به  والدین آموزش داده می شود تا به نوجوانان خود کنترل خشم را آموزش دهند.

۱:قوانین خانه را به وضوح بیان کنید:

فرزندان ما براساس قوانین و انتظاراتی که در خانه وجود دارد رفتار می کنند.اگر خانواده انتظار دارند که هر زمان که عصبانی شده اند میتوانند فریاد بزنند،وسایل را بشکنند،به دیگران آسیب برسانند نوجوان شما هم همین رفتار را دنبال خواهد کرد. برعکس اگر خانواده ای رفتار پرخاشگرانه را تایید نکند فرزند نوجوان کمتر در معرض خشونت های آسیب زا قرار خواهد گرفت.. والدین باید رفتارهای مناسب را در خانواده نشان دهند و قوانین خانه را تعیین کنند و عواقب شکستن این قوانین را بیان کنند.مهم است که نوجوان درک کند که شما مسئولیت خانواده و احساساتتان را میدانید.

۲:تفاوت بین خشم و پرخاشگری را به نوجوان‌تان آموزش دهید:

زمانی را اختصاص دهید  و به نوجوانتان در مورد خشم صحبت کنید. توضیح دهید که هر انسانی ممکن است در زمان‌هایی عصبانی بشود اما عصبانیت با پرخاشگری متفاوت است.

عصبانیت یک رفتار قابل قبول است که ممکن است گاهی اتفاق بیفتد اما پرخاشگری رفتاری غیر قابل قبول است. مثل شکستن وسایل، درگیر و ،هل‌دادن.  توضیح دهید که در هنگام عصبانیت نباید پرخاشگری کنند. آنها باید قاطع باشند و با استدلال به حق و حقوق خود برسند.

۳:با احترام گوش دهید

زمانی که شما بدون  هر گونه قضاوت و جبهه‌گیری در حال گوش دادن به حرف فرزندتان هستید  ابراز هم‌دردی را نسبت به او نشان داده اید.. چند بار جملات او را تکرار کنید تا به  او کمک کنید تا بداند که شنیه و  درک می‌شود. مراقب لحن صحبت‌های خود باشید که کوچکترین قضاوت و یا عدم صداقت به رابطه شما آسیب می‌زند.

۴:زمانی که نوجوان‌تان عصبانی است از اصلاح  او دوری کنید:

زمانی که کسی عصبانی است،آمادگی  این را ندارد که بداند چه باید بکند یا اینکه چگونه باید تغییر کند. زمان برای آموزش فرزند شما  زمانی است که فرزندتان آرامش دارد . وقتی خشم آنها فروکش کرد شما میتوانید برخی از تجربیات مشابه خود را با نوجوان‌تان به اشتراک بگذارید. والدین می‌توانند راه‌هایی را که نوجوان‌تان می‌تواند به آرامش برسد را توصیه کند. و زمانی که به آرامش رسیدند پیشنهادات اصلاح و حل مشکل را ارائه دهید.

۵:توقف و تفکر:

به نوجوان‌تان کمک کنید تا چیزهایی که باعث عصبانیت او شده است را شناسایی کند و نوجوان باید یاد بگیرد که چه چیزهایی باعث عصبانیتش میشود و آن را شناسایی کند چه چیزهای خاصی وجود دارد که همیشه او را عصبانی میکند. میتوانید نوجوانتان را به تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت این عوامل آموزش دهید .

والدین میتوانند کمک کنند تا فرزند نوجوانشان یک استراتژی خاصی را برای کنترل احساساتش به کار بگیرد. علائم هشدار دهنده عصبانیت را به او بگویید مثل:افزایش ضربان قلب،قرمزی صورت،گرفتگی عضلات گردن و بازو،…

آموزش دهید

نوجوانان باید مهارت‌های مناسب برای  مقابله با عصبانیت را تقویت کنند تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنند . در نوجوانانی که مهارت های لازم را ندارند  احتمال اینکه رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری را بروز دهند افزایش می یابد .

 

چند مورد از مهارتهای مقابله با خشم :

*گوش دادن به موسیقی،نقاشی،نوشتن و …روشهایی عالی برای آرامش هستند

*ترک کردن محل و سکوت کردن .

*ورزش،پیاده رویو یا تمرین یوگا میتواند کمک کند که به آرامش برسید.

*تکنیک‌های آرامش بخش تنفس عمیق و آهسته را انجام دهید.

*چشمانتان را ببندید و در مورد یک محل یا فرد یا چیزی که باعث آرامشتان میشود فکر کنید.

 

۷:آموزش مهارت حل مسئله نوجوانان:

حل مسئله یکی از مهمترین مهارتهایی است که هر کس میتواند یاد بگیرد.والدین باید وقت بگذارند و این مهارتها را به فرزندانشان آموزش دهند.

حل مسئله کمک میکند تا نوجوان قبل از اقدام به کاری جوانب مثبت و منفی آن را در نظر بگیرد . اگر نوجوان شما بداند برای برخورد با یک مسئله راه های مختلفی وجود دارد احتمال بیشتری می‌رود که چند دقیقه زمان بگذارد و و همه جوانب را بررسی کند،نه اینکه به رفتار تهاجمی بپردازد.

زمانی که با یک وضعیت دشوار مواجه شدید نوجوان‌تان را تشویق کنید تا با یکدیگر جوانب  اتفاق را در نظر بگیرید و احساساتی را که تجربه کرده اید را شناسایی کنید این باعث میشود که از قضاوت سریع که ممکن است اشتباه باشد جلوگیری کنید و همه این‌ها آموزش به نوجوان محسوب می شود.

۸:الگوی مناسب باشید:

آیا می خواهید واقعا فرزند شما خشم خود را مدیریت کند؟ در یک کلام شما خودتان در منزل خشم خود را کنترل کنید .فرزندان ما اینگونه یاد میگیرند که چگونه با احساسات هیجانی خود مقابله کنند.

دیدن نحوه واکنش شما در موقعیت‌های مختلف قوی‌ترین معلم فرزند شماست. بنابراین مطمئن شوید که خشم خود را به طور مناسب کنترل می‌کنید. اگر شما فریاد بزنید،چیزی را بشکنید چطور میتوانید انتظار داشته باشید که فرزند شما کنترل خشم خود را داشته باشد. با فرزندانتان در مورد احساسات خود صحبت کنید. مثلا بکویید(من واقعا از اینکه اتاقت نامرتب هست عصبانی هستم. چند دقیقه دیگر که آرام شدم با هم در مورد این موضوع صحبت میکنیم.)

این ۸ روش با اینکه روش های آسانی هستند ولی همیشه برای کنترل خشم فرزندان موثر بوده اند .

منبع:http://1nojavan.com/8

  • نازنین محمودنژاد

نظرات  (۱)

مطالب  خیلی عالی و مفید بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی