انسان و روابط اجتماعی

رسول خدا (ص) فرمود: دانا ترین مردم کسی است که با مردم بیشتر مدارا کند و خوارترین مردم کسی است که به مردم اهانت کند

انسان و روابط اجتماعی

رسول خدا (ص) فرمود: دانا ترین مردم کسی است که با مردم بیشتر مدارا کند و خوارترین مردم کسی است که به مردم اهانت کند

با شروع دوران نوجوانی، تمایل به استقلال و ارتباط گسترده با گروه همسالان در بچه ها بیشتر شده و آن ها زمان زیادی را با دوستان و همسالانشان سپری می کنند. والدین نوجوانان نیز نگران تاثیرات منفی گروه همسالان بر فرزندانشان هستند. از این رو در این مقاله به بررسی این موضوع و ارائه راهکارهایی جهت مدیریت روابط نوجوانان می پردازیم.

 

 

دوره نوجوانی شروع سن استقلال طلبی و تمایل به ارتباط گستره با گروه همسالان است. این تغییر در روابط اجتماعی فرزندان نوجوان خانواده، یکی از مهم ترین دغدغه های والدین می باشد. والدین اغلب از این که فرزندشان مدت زیادی را با دوستانش می گذراند، نگران هستند و نمی دانند در برابر این تغییر رفتار و تاثیر گروه های دوستی بر فرزندشان چه واکنشی نشان بدهند. به همین خاطر قصد داریم تا در این مقاله به بررسی این موضوع مهم و ارائه راهکارهایی برای مدیریت و بهبود روابط دوستی نوجوانان با گروه همسالانشان بپردازیم.

تعریف دوستی از نگاه نوجوانان:

برای درک بهتر این مسئله، ابتدا سعی کنید از نگاه فرزند نوجوانتان به موضوع دوستی بنگرید. وقتی از نوجوانان در مورد معنی دوستی سوال می شود، آن ها بر دو ویژگی تاکید می کنند:

1.  اولین ویژگی صمیمیت است که می بایست توام با اعتماد و درک متقابل باشد. به همین دلیل نوجوانان تمایل دارند برای دوستانشان خودافشایی کنند. یعنی احساسات، آرزوها، تردیدها و دغدغه های خود را با دوستانشان در میان بگذارند.

2. دومین ویژگی انتظار وفاداری و تعهد است در واقع نوجوانان بیشتر از کودکان از دوستانشان انتظار دارند که وفادار باشند به طوری که از آن ها دفاع کنند و کس دیگری را به آن ها ترجیح ندهند.  

دخترها از طریق دوستی معمولا نیازهای اجتماعی و عاطفی مشترک خود و پسرها نیز نیازهای مقام و تسلط را ارضا می کنند. به همین دلیل تنوع دوستی در روابط پسرها بیشتر است.

منافع دوستی و ارتباط با همسالان برای نوجوانان

دغدغه و نگرانی شما والدین عزیز نباید باعث شود تا از فواید و منفعت های ارتباط دوستانه فرزند نوجوانتان با گروه همسالانش غافل شوید. تاثیر گروه همسالان همیشه منفی نیست و گاهی نیز می تواند منافعی از دست برای نوجوانتان به همراه داشته باشد:

الف- روابط دوستی صمیمانه فرصت هایی را برای کاوش کردن خود و پرورش درک عمیق دیگران فراهم می آورد. دوستان نوجوان از طریق ارتباط آزاد و صادقانه، نسبت به قوت ها و ضعف ها، نیازها و امیال یکدیگر حساس می شوند. این فرایند به رشد خودپنداره (برداشت نوجوان از خودش)، درک دیگران، هویت، و روابط صمیمی فراتر از خانواده کمک می کند.

ب- روابط صمیمانه با گروه همسالان به نوجوانان کمک می کند که با استرس های نوجوانی کنار بیایند. نوجوانانی که روابط دوستی حمایت کننده دارند، گرفتاری های روزمره کمتر و روحیه بهتری از دیگران دارند. در نتیجه اضطراب و تنهایی آن ها کاهش و احساس سلامتی و عزت نفس آن ها تقویت می شود.

ج- روابط دوستی صمیمانه می تواند نگرش نسبت به مدرسه و عملکرد تحصیلی را بهبود بخشد. در صورتی که نوجوانان در مدرسه از تعامل با دوستان لذت ببرند شاید تمام جنبه های زندگی تحصیلی را به صورت خوشایندتری در نظر بگیرند


چه زمانی باید نگران تاثیر منفی دوستان بر فرزندمان باشیم؟

گاهی نوجوان ما گرایش به برقراری رابطه با دوستانی دارد که از نظر ما شایسته دوستی با فرزندمان نیستند و ما از ادامه رابطه و عواقب آن بیم داریم. این مسئله را از دو جهت می توان بررسی کرد.

گاهی تمایل به چنین دوستی هایی ممکن است به علت وجود برخی مشکلات در خود فرزند ما باشد.  به طور مثال نوجوانانی که عزت نفس پایین تری دارند برای کسب تایید گروه همسالان بیشتر احتمال دارد وارد این گروه ها شوند. اما این مسئله می تواند به علت مشکلاتی در خود ما والدین نیز باشد. مثلا نوجوانانی که در منزل روابط خوبی با والدین خود ندارند بیشتر درگیر این رابطه ها می شوند و نباید نقش والدین نادیده گرفته شود. طبق تحقیقات انجام گرفته نوجوان در برخی علایق مانند موسیقی، تفریح و زبان تحت تاثیر همسالان خود قرار دارد. اما از لحاظ مسائل اخلاقی، ارزش های اجتماعی و درک جهان، والدین در نوجوان نفوذ بیشتری دارند. این نتایج بدان معنی است که والدین می توانند از این تاثیر پذیری نوجوانان و قدرت نفوذ خود بر آن ها در تربیت درست اخلاقی، اجتماعی و شکل دهی نگرش فرزند نوجوانشان به جهان اطرافش، استفاده کنند.   

راهکارهای مدیریت روابط فرزند نوجوانمان با همسالانش

پس از شناخت بیشتر دنیای فرزند نوجوانتان و پیدا کردن درک متقابل نسبت به او و تمایلاتش، در پایان آگاهی و بکار بستن راهکارهای زیر می تواند به شما در مدیریت و بهبود روابط دوستی فرزندتان با گروه همسالانش کمک کند.

1. به نوجوان خود کمک کنید، نقاط مثبت و توانمندی های خود را بشناسد و زمینه بروز این توانمندی ها را فراهم کنید تا از این طریق عزت نفس او افزایش یابد و به تبع آن برای کسب تایید کاذب کمتر با گروه همسالان همنوایی کند.

2. روابط عاطفی خود را با فرزندتان بهبود بخشید و برای درک او قدم بردارید. نگذارید فاصله میان شما و فرزندتان به عاملی برای جذب او به گروه های نامناسب تبدیل شود. 

3. درباره دوستان فرزندتان عجولانه قضاوت نکنید و به صورت غیرمستقیم بر روابط آن ها نظارت داشته باشید، تا اطلاعات دقیق و درستی به دست بیاورید.

4. خودتان پیش قدم شوید. شرایطی را برای آشنایی فرزندتان با گروه هایی که با او اشتراکات زیادی دارند فراهم کنید تا از این طریق نیاز او به احساس تعلق به یک گروه خاص را برآورده سازید.

5. از فرزنداتان بخواهید که دوستانش را به شما معرفی کند و با آن ها در منزل ملاقات داشته باشید تا فرزندتان به اهمیت قائل شدن شما برای روابط او پی ببرد. با والدین آن ها نیز ارتباط برقرار کنید.

منبع : http://shahrvandfarda.ir/

  • نازنین محمودنژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی